lauantai 1. huhtikuuta 2023

Villatakki itse värjäämistäni langoista

Kun ihmiset usein kertovat tekevänsä jotain omasta päästänsä, niin minä aina ihmettelen, sillä itse en osaa kutoa tai virkata oikein mitään ilman ohjetta. No tämän villatakin nyt kuitenkin kyhäsin ihan omasta päästä.  Siis mallin, mutta meidän lampailta sain kuitenkin villat. Virkkasin isolla koukulla niin takki valmistui nopeasti.

Minulla on vain kaksi lammasta Pulmu ja Kerttu. Niiden villoja kerään jokusen vuoden ja vien ne sitten sellaiseen kehräämöön, joka lupaa kehrätä minulle niistä meidän lampaiden villoista lankaa. Monet kehräämöt ei lupaa omista villoista lankaa, vaan sekoittaa ne muiden villoihin ja sitten saa lankaa ihan kenen tahansa toimittamista villoista. Minulle on tunnearvoa, että omat lampaat ovat lahjoittaneet minulle villat.

Villatakki on lämmin ja aina kun haluan edustaa pikkuruikkusta tilaani laitan sen päälleni. Luonnonvärit ovat siitä ihmeellisiä, että ne kaikki sointuvat toisiinsa. 


 Nuo punaiset raidat ovat saaneet värinsä myrkkyseitikistä. Olen löytänyt oikein hyvän apajan, missä niitä kasvaa. Niitä kun kerää ja kuivaa niin saa tehtyä monta väriliemeä värjäykseen. Aikaisemmin täällä blogissa olen kertonut vähän tarkemmin luonnonväreillä värjäämisestä. Odotan ensi kesää, että saan mökillä värjätä uusia lankoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti